- はじめに
- 既知の不具合
- Animation: Animator.Update CPU time spikes when multiple animations are playing (1184690)
- Graphics - General: 'task.rasterData.vertexBuffer == NULL' errors when using a Particle System (1226357)
- OpenGL: Crash on BufferManagerGLES::AcquireBuffer when in Play Mode (1230566)
- Package Manager: Immutable packages altered by the API Updater are reverted to their original state when packages are resolved, which can lead to slower import performance in that context.
- Scene Management: Prefab Variant Transform fileId changes (1238280)
- Shuriken: Crash on CreateDirect3D11SurfaceFromDXGISurface when calling DrawRenderer with a Trail Renderer (1216216)
- macOS: If the Android Tools are not installed through the Hub, macOS 10.15 (Catalina) default security settings will prevent the Android NDK binaries being executed. These settings have to be changed or a signed Android NDK (r16b) will be needed to build Android. More information here: https://developer.android.com/ndk/downloads/older_releases
- 修正履歴
- Android: Fixed an issue where Android keyboard not reporting LostFocus state correctly. (1229827)
- Asset Import: Changed ProcessAssetBundleEntries() to batch load assets using PersistenceManager rather than loading individually using PPTRs. (1184551)
- Asset Import: Fixed an issue where shadows appear segmented at specific angles when using physical camera with a large difference between sensor aspect ratio and screen aspect ratio. (1211431)
- Asset Import: Fixed an issue where TextureImporter was dirtied when creating a preset. (1242249)
- Asset Import: Texture Importer builds all targets before first enable. (1231227)
- Asset Pipeline: Fixed a sorting issue that was causing indeterminism in Content Update Pipeline. (1197035)
- Editor: Fixed an issue where smart rounding was causing problems with large scale values with the Rect tool. (1225799)
- Graphics: Fixed a memory leak when disabling texture mip streaming (after enabled). (1227997)
- Graphics: Fixed a race condition when using Dynamic Batching and Graphics Jobs together. (1221653)
- Graphics: Fixes an issue where graphics settings were written to boot.config incorrectly. (1236936)
- Physics: Fixed an issue where having a cloth as part of a prefab would endlessly attempt to update the prefab. (1195095)
- Physics: Fixed an issue with cloth where it would corrupt transform changed state. (1187252)
- Prefabs: Fixed a slow scene deserialization, when scene contains broken prefab instances with many duplicate overrides. (1228147)
- Prefabs: Fixed an issue where the Hierarchy window Create ([+]) dropdown menu item "Create Empty Child" would, in Prefab Mode, place the created child under the Prefab root rather than under the selected object. (1185434)
- Profiler: Fixed inability to select reoccurring samples in Raw Hierarchy. (1093368)
- Scripting: Fixed a batch mode issue, where a repeating or infinite loop coroutine does not resume execution after a period of time. (1201708)
- Security: Fixed UNET vulnerabilities. (CVE-2020-12630) (CVE-2020-12631)
- Video: Fixed an issue where video-heavy project does not get successfully imported when launching the project in batchmode. (1172957)
- まとめ
はじめに
Unityのリリースノートはなにを書いてあるのかイメージ出来ないことがあるので、それに関連するissueやフォーラムの内容をみながら日本語化しました。
内容に間違えがあっても責任は負えませんので自己破断でお願いします。
既知の不具合
Animation: Animator.Update CPU time spikes when multiple animations are playing (1184690)
Animator.Updateのパフォーマンス改善。
Issueでは当初2018.4.23f1で修正済みとなっていましたが、消えてしまいました。
同様の内容をIssueのコメントに書き込んでいる方がいるので間違いないと思うのですが一体なにが起こったのでしょうか?
Graphics - General: 'task.rasterData.vertexBuffer == NULL' errors when using a Particle System (1226357)
既知の不具合となっていますが、Issueでは2018.4.23f1で修正済みとなっています。
上記の件といいどちらが正しいのでしょうか。
OpenGL: Crash on BufferManagerGLES::AcquireBuffer when in Play Mode (1230566)
GraphicAPIにOpenGLCoreを選択かつUnityEditor上で発生する不具合のようです。
Issueに下記のように記載されている為、2018.4では使用出来ない追加パッケージが必要なようです。(ShaderGraphかな)
Could not test with: 2018.4.21f1 (required packages not available), 2017.4.39f1 (no Package Manager)
よって2018では 修正されていなくてもさほどクリティカルな問題はなさそうです。
Package Manager: Immutable packages altered by the API Updater are reverted to their original state when packages are resolved, which can lead to slower import performance in that context.
PackageManagerとAPI Updaterの食い合わせでImportが遅くなる。
Unityをメジャーアップデートする時に限定される問題なのでこれもリスクは低いです。
Scene Management: Prefab Variant Transform fileId changes (1238280)
Prefab Variantでプロパティの値を変更するとTransform fileIdが変更される。
Prefab Variantで、Compornentの値を変更するとTransformの値がリセットされるイメージですかね。ちょっとやばげではあります。
Prefab Variantを使用しているようであれば確認して下さい。
Shuriken: Crash on CreateDirect3D11SurfaceFromDXGISurface when calling DrawRenderer with a Trail Renderer (1216216)
GraphicAPIがDirect3D11の場合、DrawRendererとTrailRendererを同時に使用するとクラッシュする。
DrawRendererはCommandBuffer.DrawRenderer() APIの指しているんですかね。
Graphic APIがDirect3D11なので影響範囲は狭そうです。
macOS: If the Android Tools are not installed through the Hub, macOS 10.15 (Catalina) default security settings will prevent the Android NDK binaries being executed. These settings have to be changed or a signed Android NDK (r16b) will be needed to build Android. More information here: https://developer.android.com/ndk/downloads/older_releases
Android ToolがUnity Hub経由でインストールされていない場合、MacOS10.15のデフォルトのセキュリティ設定によりAndroid NDKバイナリが実行されない。
ワークアラウンドとしてセキュリティ設定を変更するか、署名済みのAndroidNDK(r16b)を使用する必要がある。
もともとそういうものだと思っていたのですが、不具合扱いなんですね。
修正履歴
Android: Fixed an issue where Android keyboard not reporting LostFocus state correctly. (1229827)
Android:スクリーンキーボードがフォーカスを失っても、TouchScreenKeyboard.statusがLostforcusを返さない(Visibleを返す)不具合を修正。
Asset Import: Changed ProcessAssetBundleEntries() to batch load assets using PersistenceManager rather than loading individually using PPTRs. (1184551)
AssetBundle.LoadAllAssetsAsync()に合わせてAssetBundle.LoadAllAssets()のパフォーマンスを改善したということのようです。
Sync系のAPIはそもそもFrame落ちするから使わないですよね・・・。
Asset Import: Fixed an issue where shadows appear segmented at specific angles when using physical camera with a large difference between sensor aspect ratio and screen aspect ratio. (1211431)
Senser Sizeのアスペクト比と画面のアスペクト比の差が大きい物理カメラを使用すると、Shadowが特定の角度で分割されて表示される問題を修正。
Physical cameraは映像系の人が使うのかうんですかね。
Asset Import: Fixed an issue where TextureImporter was dirtied when creating a preset. (1242249)
Texture (Importer)のPresetを作成するとTextureImportが書き換えられる不具合を修正
Asset Import: Texture Importer builds all targets before first enable. (1231227)
TextureImporterのPresetにおいて、有効にしていないのにも関わらず、全てのプラットフォームが有効になる不具合を修正。
Presetの2連続ですがPresetを使って手動で設定するくらいなら、Importerを拡張して全自動化するのでPreset使っている人ってあまりいない気がしております。
このフォルダーにはこのPresetを適用する位までサポートしてくれたらそのまま使えそうですが。
Asset Pipeline: Fixed a sorting issue that was causing indeterminism in Content Update Pipeline. (1197035)
Buildパイプラインの不具合により、更新の必要なAssetよりも多いAssetがのAssetBundleのビルド対象になっていた不具合を修正
ぐぬぬ、アプリがクラッシュするとかではないので良しとします。
Editor: Fixed an issue where smart rounding was causing problems with large scale values with the Rect tool. (1225799)
値の大きなfloatを使用しているとRect toolモードで挙動が異常となる不具合を修正
なお、Rec toolとは下記の図の一番右側のアイコンのことです。
Graphics: Fixed a memory leak when disabling texture mip streaming (after enabled). (1227997)
QualitySettings.streamingMipmapsActiveをenableにした後、disableにするとMemoryLeakしていた不具合を修正
Memory Leak系の為、やばめですが、streamingMipmapをRuntime内で切り替えて運用するという条件があったので分かりずらいのかも。
Graphics: Fixed a race condition when using Dynamic Batching and Graphics Jobs together. (1221653)
MultiThread Request時にGraphics JobとDynamic Battingでm_CurrentTaskIndexに対して競合が発生する不具合を修正。
発生頻度は低いようです。
Graphics: Fixes an issue where graphics settings were written to boot.config incorrectly. (1236936)
Unity2018からビルド時に作成されるboot.configにパラメータが出用されるようになったのですが、Graphics JobsをONにしたときの結果が下記のようにことなります。(OFFにした場合は文字列自体が出力されません)
2018.4.23f1 : gfx-enable-gfx-jobs=1
2018.4.22f1 : gfx-enable-gfx-jobs=
これもしかしたら、PlayerSettingsでどう設定したかに関わらず、Graphics Jobsが常に動作していなかったのではないかという疑惑があります。
※2017.4ではboot.configを使用していないのでこの不具合には該当していないと思われます。
CPUのコア数によって、Graphic Jobの効果は異なり、コア数が少ない場合はONにした方がパフォーマンスが落ちる場合もあります、
Graphics JobsをONにしていた方は必ずパフォーマンスの再計測を行ってください。
GrahicsJobが常に無効だとしたら (1221653)は発生しないはずですが、これはいったい・・・。
Physics: Fixed an issue where having a cloth as part of a prefab would endlessly attempt to update the prefab. (1195095)
Cloth ComponetがAttachされているPrefabをUnityEditor上で選択するとUnityEditorがフリーズする不具合を修正
Physics: Fixed an issue with cloth where it would corrupt transform changed state. (1187252)
Transform変更時にClothのオーサリングツールが頂点を変更しない不具合を修正
Physics Clothに関する修正が2件続けて来ました。
Prefab選択するだけでEditorがフリーズのは相当酷いので何か追加条件が必要だとは思います。
Prefabs: Fixed a slow scene deserialization, when scene contains broken prefab instances with many duplicate overrides. (1228147)
壊れた(例えば参照先がMissingになっている)Prefabが大量に配置されているSceneを開く時に重くなっていた不具合を修正。
Prefabs: Fixed an issue where the Hierarchy window Create ([+]) dropdown menu item "Create Empty Child" would, in Prefab Mode, place the created child under the Prefab root rather than under the selected object. (1185434)
Hierarchy->[+]DropDownMenu->"Create Empty Child"が、PrefabModeで、選択したオブジェクトの下ではなく、PrefabのRootの下に作成された問題を修正。
Profiler: Fixed inability to select reoccurring samples in Raw Hierarchy. (1093368)
Profiler->CPU usageでRaw Hierarchyモードで表示した場合、[->]キーで項目を送っていく際に重複している項目はSkipされる筈だが、両方が選択された状態になる不具合を修正。例えば、下記のようにな状態で[->]キーを押すとカーソルはPlayerLoopに移動する筈だが、二つのEditorLoopが同時に選択された状態になる
-> EditorLoop
EditorLoop
PlayerLoop
正直どうでも良いです。
Scripting: Fixed a batch mode issue, where a repeating or infinite loop coroutine does not resume execution after a period of time. (1201708)
bach modeで数日間連続稼働を行うと無限ループさせているコルーチンが動作しなくなる不具合を修正
batch mode という縛りがあるようですが、そこには疑問が残ります。
Security: Fixed UNET vulnerabilities. (CVE-2020-12630) (CVE-2020-12631)
UNETの脆弱性を修正。詳細は下記を参照
https://unity3d.com/security/UNITY-SEC-2143
Video: Fixed an issue where video-heavy project does not get successfully imported when launching the project in batchmode. (1172957)
大量の動画ファイルが含まれているプロジェクトをbatchmodeで起動するとUnityEditorが起動に失敗する不具合を修正。
まとめ
今回の修正履歴でかなりやばめなのは下記の2件だと思われます。
Graphics Jobを有効にしていたもしくはMipmapStreamの機能を使用していた人は入念に動作の確認を行って下さい。
- Graphics: Fixes an issue where graphics settings were written to boot.config incorrectly. (1236936)
- Graphics: Fixed a memory leak when disabling texture mip streaming (after enabled). (1227997)